بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر هوش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی نوجوانان پسر 12-15 ساله در شهر زاهدان

پایان نامه
چکیده

چکیده: هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر هوش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی نوجوانان پسر 12-15 ساله در شهر زاهدان است. روش پژوهش از نوع تجربی، با طرح دو گروه کنترل و آزمایش و پیش آزمون و پس آزمون می باشد. است. جامعه ی آماری را کلیه ی دانش آموزان مدرسه ی تیزهوشان شهر زاهدان، در سال تحصیلی 90-91 تشکیل می دهند. نمونه ی آماری شامل 60 نفر دانش آموز که با روش نمونه گیری هدفمند، بر اساس میزان انجام بازی کامپیوتری انتخاب شدند. به این صورت که بر اساس پرسشنامه ی میزان انجام بازی های رایانه ای، افرادی که کمترین مقدار بازی را داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری این پژوهش، دو پرسش نامه ی هوش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی بود که به صورت پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. سپس آزمودنی های گروه آزمایش 15 جلسه ی 120 دقیقه ای که مدت 45 روز به طول انجامید را به بازی رایانه ای مورد علاقه ی خود پرداختند. 3 روز پس از اتمام دوره ی آزمایشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس و t گروه های مستقل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهند که با حذف تأثیر پیش آزمون، بین دو گروه کنترل و آزمایش از نظر هوش اجتماعی تفاوت معنی داری مشاهده نشده است. یعنی بازی های رایانه ای بر هوش اجتماعی افراد گروه آزمایش تأثیری نداشته اند. اما در خودکارآمدی تحصیلی، با حذف تأثیر پیش آزمون، بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده شد. یعنی می توان استنباط کرد که بازی های رایانه ای بر خودکارآمدی تحصیلی افراد گروه آزمایش تأثیر گذاشته است. کلمات کلیدی: هوش اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی و بازی های رایانه ای

منابع مشابه

تأثیر بازی های رایانه ای برانگیختگی نوجوانان پسر

هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازی های رایانه ای برانگیختگی نوجوانان پسر است. به این منظور 50 نوجوان پسر با میانگین سنی 48/17 در دو گروه 25 نفری قرار گرفتند. نخست قبل از بازی متغیرهای مربوط به انگیختگی شامل فشار خون، ضربان قلب، تعداد تنفس و درجة حرارت بدن اندازه گیری و سپس آزمودنی ها به مدت 30 دقیقه به بازی های مربوط به گروه خود (بازی کانتراسترایک برای گروه خشن و بازی فیفا 2005 برای گروه غیرخش...

متن کامل

بررسی میزان تأثیر بازی های رایانه ای پرخاشگرانه بر خودپنداره نوجوانان دختر و پسر راهنمایی بندرعباس

چکیده مقدمه: نوجوانی با تغییر در خودپنداره که از تجربیات و تعاملات اجتماعی ساخته می شود، همرا ه است. تحقیقات اخیر بیانگر نقش احتمالی بازی های رایانه ای پرخاشگرانه بر خودپنداره نوجوانان می باشد. هدف این پژوهش، بررسی میزان تأثیر بازی های رایانه ای پرخاشگرانه بر خودپنداره نوجوانان پایه دوم راهنمایی شهر بندرعباس بود. روش کار: این پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه ک...

متن کامل

بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازی های رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر

مقدمه و هدف: رویکرد انعطاف پزیری مغز، کابردها و دلالت­های زیادی برای افزایش فعالیت­های عصبی و هوشی دارد. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازی­های رایانه­ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر می­­باشد. روش شناسی: جامعه آماری مورد نظر کلیه مدارس دخترانه در سال تحصیلی 93-92 در دامنه سنی 12 تا 18سال استان اصفهان می­باشد.که از میان این مدارس 60 دانش آموز به...

متن کامل

تاثیر بازی های رایانه ای بر میزان خلاقیت و فراشناخت دانش آموزان پسر شهر اهواز

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی های رایانه ای بر میزان فراشناخت و خلاقیت دانش آموزان17-14ساله شهرستان اهواز بود روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز تشکیل می داد که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند و از بازی های رایا نه ای استفاده نمی کردند. حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر ...

متن کامل

مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه ای

زمینه و هدف: با پیشرفت صنعت شبکه و اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای هم در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و در سبک‌های مختلف روانه بازار شده‌اند. لذا هدف از این پژوهش، مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه­مند به سبک­های مختلف بازی‌های رایانه­ای بود. مواد و روش‌ها: روش این پژوهش توصیفی از نوع علّی – مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیّه نوجوانان و جوانان پسر مراجعه‌کننده به گیم‌نت­های ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023